Live Industry Dashboard
Nederlanders besteedden in de afgelopen drie jaar ruim 3,1 miljard euro bij de grootste attractieparken en dierentuinen. Gemiddeld gaven bezoekers meer uit bij attractieparken dan bij dierentuinen. Toverland kwam als koploper uit de bus: daar gaven bezoekers het meest uit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Volwassen Nederlanders besteden gemiddeld 81 euro per bezoek aan een attractiepark of dierentuin. Dit bedrag omvat de volledige besteding van het gezelschap, inclusief tickets, eten en parkeren.
De gemiddelde uitgaven zijn aanzienlijk hoger bij attractieparken dan bij dierentuinen. Bij attractieparken ligt de gemiddelde besteding op 99 euro, terwijl dit bij dierentuinen 72 euro is.
De gemiddelde besteding bij Toverland (€116) is het hoogst van alle dagattracties in Nederland. Gemiddeld liggen de uitgaven per bezoek ook hoog bij Duinrell (€114) en bij de Efteling (€113). Onder de dierentuinen scoort het Dolfinarium het hoogst met 105 euro. Artis sluit de lijst af met de laagste gemiddelde besteding van 52 euro. Dit lage bedrag hangt mogelijk samen met het relatief hoge aandeel abonnementhouders (12%).
Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar besteden gemiddeld 56 euro per bezoek aan een attractiepark of dierentuin. Daarmee geven ze gemiddeld minder uit dan oudere leeftijdsgroepen. Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar geven 72 euro uit en 50-plussers 87 euro.
De Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. In het onderzoek zijn 4.112 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.