Festivals

CM.com haalt 20 miljoen euro op en zet vol in op AI

CMcom jaarcijfers 2024

CM.com heeft op 13 februari via een aandelenplaatsing 20 miljoen euro opgehaald. Daarnaast presenteerde het automatiseringsbedrijf, dat in de livecommunicatie-sector bekend is vanwege haar ticketingplatform, recordresultaten over 2024 en maakte bekend dat ze ernaar streeft om een AI-only bedrijf te worden.

Met het opgehaalde geld wil het bedrijf een obligatielening een half jaar eerder dan de afloopdatum aflossen.  "En dat geeft rust", zegt CEO Jeroen van Glabbeek tegen ABM Financial News.  "Obligatiehouders vroegen zich af hoe we die toch wel complexe lening van 100 miljoen euro zouden aflossen. Met de emissie kunnen we dat nu doen. Bovendien was de couponrente slechts 2 procent, dus obligatiehouders zijn blij dat ze de lening afgelost zien."

CM.com heeft ook een doorlopende kredietfaciliteit van 80 miljoen euro afgesloten bij de banken ABN AMRO, HSBC en ING. Door deze constructie kan het bedrijf de obligatie die zou aflopen in september 2026 met een korting van 13 miljoen euro aflossen. "Daarmee brengen we direct de schuld flink terug", aldus de topman. "We komen zo in rustiger vaarwater."

Recordresultaten

Het in Breda gevestigde bedrijf sloot 2024 af met recordresultaten. De genormaliseerde Ebitda bedroeg 18,1 miljoen euro (2023: -0,9 miljoen), De brutowinst steeg met 6 procent tot een recordniveau van 83,1 miljoen euro. De brutomarge verbeterde tot 30,3 procent (2023: 29,5%). De omzet groeide met 3 procent tot 274,2 miljoen euro en de jaarlijks terugkerende omzet groeide met 6 procent tot 33,7 miljoen euro.

Deze resultaten zijn volgens CM.com het gevolg van een duidelijke focus op waardecreatie boven volumegroei. De winstgevendheid werd verhoogd door het inkrimpen van het personeelsbestand met 6 procent tot 666 medewerkers en het verlagen van de operationele kosten met 16 procent.

Live-segment

In het segment Live kwam het aantal verkochte tickets uit op 19,3 miljoen wat 4 procent hoger is dan in 2023. De jaaromzet nam toe met 7 procent en bedroeg 12,4 miljoen euro. De brutowinst groeide met 1 procent tot 10,6 miljoen euro en de brutomarge bleef stabiel op 85 procent. 

In het laatste kwartaal van 2024 kondigde CM.com aantrekkelijke orderwinsten aan in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Met name de exclusieve overeenkomst met de Notre-Dame in Parijs om 15 miljoen bezoekers per jaar een optimale ervaring te garanderen bij
een bezoek aan de kathedraal is een bevredigende prestatie.

AI-only bedrijf

CM.com streeft ernaar om in 2025 een AI-first organisatie te worden en uiteindelijk zelfs een AI-only bedrijf.

Deze maand introduceerde ze het Agentic AI-platform HALO. Dit platform biedt niet alleen antwoorden op vragen, maar neemt ook proactief taken op zich, kan zelfstandig complexe processen beheren en kan zelfs programmeerwerk uitvoeren om processen te optimaliseren.

HALO wordt geïntegreerd binnen de communicatie-, marketing- en betaaloplossingen van CM.com.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief