Gerben Baaij, tot voor kort directeur van Dordrecht Marketing & Partners, uit in R&T Magazine kritiek op het huidige beleid rondom toerisme in Amsterdam. Volgens hem is het weren van cruiseschepen 'zo ongelooflijk voor de bühne' en levert het geen wezenlijke bijdrage aan het bestrijden van overtoerisme of ervaren overlast in de stad.
Baaij erkent dat er in Amsterdam sprake is van serieuze problemen op het gebied van toerisme. "Ik ontken de problemen met toerisme in Amsterdam niet, maar het gaat - kort door de bocht - over een paar vierkante kilometer, waar, vind ik, de afgelopen twintig jaar onvoldoende goed beleid op is gevoerd en waar het debat escaleert."
Hij wijst erop dat toerisme in bredere zin juist een enorme maatschappelijke, sociale en economische waarde heeft voor Nederland. "Natuurlijk moet je daarbij evenwicht bewaren en de echte problemen die er zijn oplossen. Maar wat ik nu zie, is dat op allerlei plekken in Nederland toerisme een negatieve klank heeft gekregen omdat er op een beperkt aantal plekken soms te veel mensen zijn.”
Baaij benadrukt het belang van samenwerking en het delen van kennis, ook als het gaat om het ontwikkelen van beleid. In zijn visie moet je zuinig zijn op wat je bijzonder maakt, zoals cultuur, erfgoed en evenementen, en vooral jezelf blijven. "Probeer niet te zijn wat anderen al zijn en blijf vooral jezelf”, aldus Baaij in zijn afscheidsinterview.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.