Festivals
Amazon en Facebook zijn stilletjes verdwenen als deelnemer aan de Canal Pride. Andere grote bedrijven als Deloitte zijn alleen aanwezig langs de kant. Dit komt volgens een Pride-woordvoerder door de regering-Trump, die zich fel afzet tegen diversiteitsbeleid.
Amazon en Facebook zijn dit jaar geen sponsor van Pride Amsterdam en varen dus ook niet mee. Dat bevestigt de Pride-organisatie aan het FD. De Nederlandse woordvoerder van Amazon zegt tegen de krant dat ze hebben besloten zich "op andere marketingactiviteiten te richten". Intussen is het Amazon-logo stilletjes verdwenen van de Pride-website. Amazon zegt dat het besluit al in 2023 is genomen, maar volgens de Pride-organisatie is het sponsorschap in 2025 geëindigd.
Ook Facebook zal op de eerste zaterdag in augustus niet meevaren. Het bedrijf heeft zijn sponsorschap dit jaar opgezegd, bevestigt de organisatie achter het evenement. Moederbedrijf Meta reageert niet op vragen van het FD.
Volgens een woordvoerder van Pride Amsterdam hebben deze terugtrekkingen te maken met "de felle wind die vanuit de VS is opgestoken" tegen lhbti+-rechten. "Veel partijen zijn daar enorm van geschrokken", zegt hij tegen het FD.
Ook Deloitte Nederland vaart dit jaar niet mee in de Amsterdamse botenparade, maar zegt wel aanwezig te zijn op een vlot aan de kade. Het bedrijf is nog steeds sponsor van Pride Amsterdam, zo valt te zien op de website.
Ondanks deze terugtrekkingen is de botenparade is dit jaar volledig volgeboekt. Onder meer ING, Heineken, PwC en KLM varen mee met een eigen boot.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.